نيروي دريايي و حماسه هاي ماندگار

مقاومت تكاوران دريايي در خرمشهر : حضور نيروي دريايي در صحنه‌هاي نبرد زميني و حماسه‌هايي كه تفنگداران و تكاوران اين نيروي قهرمان در حفظ آبادان و شكستن محاصره دريايي آن و نيز مقاومت دليرانه تكاوران دريايي در منطقه كوي ذوالفقاريه و شهر خرمشهر در اوايل جنگ آفريدند نيز قابل تقدير است.

همچنين درگيري واحدهاي شناور نيروي دريايي با دشمن در قبل از حمله سراسري 31 شهريور كه منجر به نابودي تعدادي از واحدهاي شناور دشمن در اروندرود گشت نشان دهنده پيشتازي نيروي دريايي در مقابله با هجوم ناجوانمردانه دشمن مي‌باشد.

حماسه 34 روز دفاع از خرمشهر :

در روزهاي اوليه تجاوز سراسري ارتش عراق حماسه دفاع و مقاومت تكاوران دريايي بر همه مردم به‌خصوص شهروندان خرمشهري كه قبل از تهاجم دشمن و در طول حماسه 34 روزه دفاع از اين شهر شاهد فعاليت و ايثارگري و جان‌فشاني اين واحد بوده‌اند آشكار و روشن است، هر محله، هر نخل، هر كوچه و هر خانه خرمشهر گواهي خواهد داد كه تكاوران و كلاه سبزان نيروي دريايي چگونه ايثار و فداكاري كردند. تك‌ها، تاخت‌ها،كمين‌ها، عمليات‌هاي ضربتي و جنگ خانه به خانه موجب 34 روز مقاومت گرديد كه چون به‌صورت تيمي و جنگ و گريز انجام گرديده است كمتر يادي از آنها به عمل مي‌آيد. آنها منطقه را به‌خوبي مي‌شناختند و قبل از هجوم عراق نيز گزارش‌هايي مبني بر تدارك دشمن بر يك حمله گسترده را اعلام نمودند اما نظر به شرايط كشور در اوايل انقلاب توجه چنداني به اين‌گونه گزارشات نشد و گرنه نتيجه به‌گونه ديگري ورق مي‌خورد.

عراق با نيروهاي آماده و تا دندان مسلح خود و پشتيباني كشورهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي قصد داشت سه روزه خرمشهر را تصرف نموده و خود را براي عمليات‌ بعدي  به ساحل كارون برساند. زيرا تصور   مي‌كرد كه شرايط ارتش ايران با توجه به‌وقوع انقلاب، به‌گونه‌اي است كه توانايي كوچك‌ترين مقاومتي را ندارد. اما خبر از غيرت، تعصب و ايمان مردم اين كشور بزرگ نداشت كه حتي با دست خالي هم از وجب به وجب خاك خود دفاع مي‌كنند. از مرز شلمچه تا كارون هر وجب از خاك خرمشهر با خون شهيدي مزيّن گرديده است. استعداد نيروهاي مدافع خرمشهر شامل تكاوران دريايي و نيروهاي مردمي در مقابل لشكرها و تيپ‌هاي مكانيزه دشمن قابل قياس نبود اما با توجه به مهارت‌هاي حرفه‌اي تكاوران دريايي و آموزشي كه به نيروهاي مردمي داده بودند همراه با انگيزه بالاي دفاع از مرز و بوم ميهن و خانه و كاشانه اهالي منطقه و اجراي عمليات‌هاي ضربتي در محورهاي نفوذي متجاوزين ، تلفات و خسارات سنگيني به دشمن وارد شد كه همين مسئله باعث كاهش سرعت نيروهاي مهاجم ‌گرديد و فرصت را براي رسيدن ساير نيروها مهيا كرد.

عمليات مرواريد :

هفتم آذرماه سال 59 سرآغاز عمليات پيروزمند نيروي دريايي بود كه در آن روز خاطره انگيز واحدهاي شناور نيروي دريايي با اجراي عملياتي متهورانه، ضمن انهدام اسكله‌هاي نفتي ألبَكر و ألاُميه چندين ناو جنگي و هواپيماي دشمن را به قعر دريا فرستادند.

در اين عمليات پيروزمند كه با همكاري تيزپروازان نيروي هوايي صورت گرفت، ضرباتي سنگين بر پيكره نيروي هوايي و دريايي عراق وارد شد به‌طوري‌كه هيچ‌گاه نتوانست از اثرات اين شكست رها شود.

* نحوه عمليات :

در سپيده دم هفتم آذرماه 1359، قهرمانان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، طي عملياتي موسوم به «مرواريد» درس تلخي به مزدوران دريايي عراق دادند به‌طوري‌كه در لحظات اوليه اين عمليات

متهورانه دريايي، سلحشوران اين نيرو توانستند هفت ناوچه مدرن و اژدرافكن عراق موسوم به «اوزا» را در حوالي سكوهاي نفتي البكر و الاميه كه جنبه اقتصادى و بسيار مهمي براى دولت عراق داشت، به قعر دريا بفرستند. در ادامه اين عمليات، چند فروند ديگر از ناوها و قايق‌هاي دشمن، توسط ناوچه هميشه قهرمان «پيكان» نابود و تعدادي از بالگردهاي دشمن نيز كه از ناوهاي عراق پشتيباني مي‌كردند، ساقط و چندين فروند از هواپيماهاي دشمن نيز توسط تيزپروازان نيروي هوايي و ناوچه قهرمان پيكان سرنگون شد . بسياري از نفرات دشمن كه بر روي ناوها و ناوچه‌هاي جنگي خود مستقر بودند به هلاكت رسيدند و بسياري نيز خود را تسليم نيروهاي ايراني كردند و سكوهاي نفتي ألبَكر و ألاُميه به دست نيروي دريايي ايران افتاد. قهرمانان ناوچه هميشه جاودان پيكان، همچنين در حوالى محل اصلى درگيرى، توانستند دو فروند بالگرد و يك فروند از هواپيماهاى ميگ عراقى را در دريا سرنگون كنند.

در ادامه اين عمليات، نيروهاى ايراني به آخرين منطقه شمال خليج فارس يعنى خور عبدالله در سواحل و مرز دريايى عراق هجوم بردند و بيش از 90 درصد از يگان‌ها و نيروهاى  پشتيبانى كننده ناوگان درگير عراق را منهدم كنند.

سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد بي‌‌امان، هنگام ظهر، در حالي‌كه دلاور مردان نيروي دريايي، آخرين گلوله‌هاي خود را به سوي دشمن نشانه مي‌رفتند، ناوچه پيكان مورد اصابت چند فروند موشك قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خليج‌فارس، در دل آب‌هاي گرم و نيلگون آن جاي گرفت و بدين وسيله صفحه زرّين ديگري بر تاريخ نبردهاي دريايي كشور افزوده شد و نتيجه اين مصاف، انهدام بزرگ‌ترين پايانه‌هاي صدور نفت منطقه و از كار انداختن بيش از 50% توان رزمي نيروي دريايي عراق، همراه با از ساقط شدن چند فروند ناوچه و هواپيما بود.

نتيجه اين نبرد آن‌چنان در روحيه افراد نيروي دريايي دشمن اثر گذاشت كه تا پايان جنگ حركت چندان مهمي در دريا از آن‌ها مشاهده نشد و در طول جنگ نيز فعاليت دريايي دشمن، با استفاده از هواپيماها و

تجهيزات اهدايي شرق و غرب، از جمله جنگنده‌هاي ميراژ، محدود به حمله ناجوانمردانه عليه هدف‌هاي غير نظامي و بي‌دفاع شامل جمله كشتي‌هاي تجاري و نفت‌كش‌ها شده بود.

در آن زمان، امام راحل(ره) درباره رزم سلحشوران جان بركف نيروى دريايى در هفتم آذر فرمودند:

«... رويارويى نيروى دريايى ارتش با دشمن و آن همه افتخارات رزم، رشادت، شهامت و شهادت نشانه‌اى از اقتدار و اعتبار اين نيروى بزرگ و سرافراز است...»

قهرمانان سرافراز عمليات موفق و پيروز «مرواريد» در هفتم آذر سال 59 چنان ضربات مهلكى بر پيكره نيروى دريايى دشمن وارد كردند كه اميد فتح جبهه دريا را در مغز صدام و سردمداران بعثى رژيم عراق به خاك سياه تبديل كردند.

صدام در روز 30 نوامبر(10 آذر 59) در جلسه‌اى با حضور فرماندهان جنگى در دفتر كارش به مسئولان حمله كننده در بخش شمال خليج‌فارس گفته بود كه شنيدن خبر واقعه 7 آذر و عمليات مرواريد و كسب پيروزى قاطع ايرانى‌ها در اين عمليات، بدترين خبر در طول زندگى وى بوده است.

حضرت امام خمينى(ره) بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران نيز، در بخشى از پيام خود خطاب به نيروهاى مسلح در باره نيروى دريايى ارتش جمهورى اسلامى ايران چنين فرمودند : « نيروى دريايى بحمدالله در آب‌هاى خليج‌فارس و مرزهاى آبى كشور در عرصه دفاع مقدس از كشور اسلامى‌مان چون نگينى درخشنده است و برعرشه كشتى افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است...» و از اين رو بود كه بنا بر فرمان امام راحل(ره) در سال 59، روز هفتم آذر به نام «روز نيروى دريايى» نام‌گذاري گرديد.

نيروي دريايي و نبرد با آمريكا

اين روند حماسه و پيروزي كه با اجراي عمليات مرواريد آغاز شده بود، در طول هشت سال مبارزه بي‌امان با دشمنان ادامه يافت كه از آن جمله مي‌توان به حماسه آفريني پرسنل ناوشكن‌هاي سهند و سبلان و ناوچه جوشن در مصاف با ناوگان آمريكا اشاره كرد.

اين عمليات كه در روز 29 فروردين سال 67 همزمان با روز ارتش آغاز شد، در حقيقت يكي از   كم‌‌نظيرترين نبردها در تاريخ جنگ‌هاي دريايي در مقابل ناوگان مجهز و قدرتمند آمريكاست.

حماسه‌اي كه عزيزان نيروي دريايي با ناوشكن‌هاي سهند و سبلان و ناوچه جوشن آفريدند به‌عنوان خاطره و سندي افتخارآميز براي نسل‌هاي آينده باقي خواهد ماند چراكه دلاوران نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، براي دفاع از آرمان‌هاي مقدس اسلامي تا آخرين قطره خون جنگيدند و آب‌هاي خليج هميشه فارس را رنگين كردند.

نيروي دريايي در طول جنگ تحميلي براساس وظيفه حساس و خطير خود در حفاظت از سواحلي به طول بيش از 3هزار كيلومتر و همچنين دفاع از آب‌هاي ساحلي و منابع حياتي و راهبردي كشور همواره به‌عنوان يك وزنه تعيين كننده در منطقه خليج‌فارس و درياي عمان عمل نمود، به‌گونه‌اي‌كه يگان‌هاي

شناور سطحي و زيرسطحي، تفنگداران دريايي، يگان‌هاي پروازي هوادرياي تحت پوشش اين نيرو همواره تسلط كامل را بر حوزه‌هاي تحت حفاظت خود در خليج‌فارس و درياي عمان اِعمال نموده و هر نوع فعاليتي از سوي دشمن را در محدوده آب‌هاي تحت حاكميت جمهوري اسلامي ايران خنثي كرده‌اند.

بازرسي و بازپرسي كشتي‌هاي خارجي :

نيروي دريايي در طول جنگ تحميلي در اجراي سياست جمهوري اسلامي مبني بر توقيف كشتي‌هايي كه داراي كالاي مشكوك متعلق به كشورعراق بودند، كليه شناورهايي را كه از طريق تنگه هرمز وارد خليج‌فارس و درياي عمان تردد مي‌كردند مورد بازرسي و بازپرسي قرار مي‌داد.

اسكورت كاروان:

جهت بازنگه‌داشته شدن خطوط مواصلاتي خودي، نيروي دريايي اقدام به اسكورت هزاران فروند شناور طول هشت سال دفاع مقدس نمود كه اين روند در زمان صلح هم ادامه دارد.

اين مطالب تنها گوشه‌هايي از كارنامه زرين دريادلان ارتش جمهوري اسلامي ايران در ايام افتخارآفرين دفاع مقدس بود در حالي‌كه امروز نيز اين نيرو در كنار برادران سپاه پاسداران با حفظ آمادگي كامل، وظيفه صيانت از مرزهاي آبي كشورمان را بر عهده دارند.

در حال حاضر هم با گسترش نيروي دريايي در سواحل درياي عمان و حضور در عمق اقيانوس هند  (مدار 10 درجه) و مقابله با دزدان دريايي مستقر در تنگه باب المندب، راه شهيدان سرافراز تاريخ دريايي كشور جهت اعتلاي ايران اسلامي تحت رهبري‌هاي حكيمانه فرماندهي معظم و معزّز كل قوا ادامه دارد و نسل جديد كاركنان نداجا، خوش­خيالي تعَرُض به جمهوري‌اسلامي ايران از طريق دريا را بر آنان حرام خواهند كرد.

منبع : www.aja.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: حماسه های دفاع مقدس نیروی دریایی دریادلان

تاريخ : جمعه 1 شهريور 1397 | 17:34 | نویسنده : محمدرضا |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب وکیل
  • بک لینک
  • وب مهندسی نفت
  • وب قالب بلاگفا